onsdag 11 maj 2011

Mao´s Last Dancer

Kom hem från jobbet kl 19.15. Mamma handlat "kinamat", chips och dipp. Hon vet hur hon ska få mig glad och nöjd : )
Lånat en film av en kollega, som vi såg nu i kväll....

Vilken stark film!
Filmen är baserad på Li Cunxins självbiografi. Li växer upp på den kinesiska landsbygden. När han är 11 år får hans skola besök av Madame Maos kulturella sändebud från Beijing Dance Academy. Li blir utvald och under 7 år får han hård träning med strikt disciplin. 1979 får Li chansen att delta i USA:s första kulturutbyte med det kommunistiska Kina.

Ja, en film där jag fick en tår i ögat i flera scener. Vacker dans, intressant filmat - en film jag rekommenderar. Filmen är nästan 2 h lång men den kändes inte så lång.

"Before you can fly, you have to be free."


maos-last-dancer.jpg



1 kommentar:

  1. Jag tyckte också mycket om filmen. Fick den av Sofia, min kinesiska lärare då jag flyttade hem. Den tåls att se flera gånger...
    Vilken mamma du har!! Ge henne en kram som hälsning från mig!
    Ha de bäst!
    Kramar

    SvaraRadera