tisdag 24 maj 2011

Herpesviral......

Besökte Beijing International SOS Clinic i söndags. Trevlig tysk doktor tog hand om mig. Tittade i munnen, lyssna på hjärta, lungor, kände på lymfkörtlarna.
Diagnos:
"Herpesviral gingivostomatitis and pharyngotonsillitis"
"Ovanligt att i din ålder få det för första gången", sa han. Han gav mig en medicin jag ska ta var 4:e timma, dygnet runt i 10 dagar. Tog även blodprov, som visade ok.

Återbesök till doktorn idag, samma koll som i söndags. "Mycket fint i munnen, inget infekterat".  Skönt att höra, sa jag men det gör ont när jag försöker borsta tänderna och jag har svårt för att äta/tugga...
Doktorn sa att jag inte får borsta tänderna. Fick munskölj, "och ät inget hårt", sa han....ingen risk sa jag, jag kan knappt tugga en mjuk vit smörgås. Lever på yougurt.....

Jag lägger in en bild på mig, tänkte länge om jag skulle göra det eller ej, men det är väl inte sådan "farlig" bild? Visst ser jag lite krasslig ut? Lite synd om mig....



I eftermiddag har mamma och jag delat på en pasta Carbonara på Osolemio. 10 minuter innan middagen tog jag mina små "bedövningslappar" och satte i munnen, på det viset blir munnen bedövad och jag kan lättare tugga, smaken på pastan blir väl sådär, men det bästa/viktigaste är ju att jag fick i mig lite mat : )

PS. Jag är hemma från jobbet, frågan är bara hur länge....läste om att första-gångare med detta virus kan ha blåsorna upp till 3 veckor!!! Om 2,5 v har vi skolavslutning....

"Vi lekte och lekte och lekte, så det är underligt att vi inte lekte ihjäl oss"
Astrid Lindgren

PS.  Tror inte jag hädanefter kommer att beklaga mig för EN förkylningsblåsa : )

6 kommentarer:

  1. Åh, Anna! Lider med dig! Undrar vad som kan pigga upp dig? Tror tyvärr inte att jag kan komma och göra det......
    Stanna nu hemma tills du är frisk!
    Tänker på dig!
    Kramar i massor!

    SvaraRadera
  2. Attans också Anna,
    Det ser inte kul ut, tur att du har en privat ssk hos dig iallafall. Jag har lyckligtvis undsluppit detta fenomen men förstår att det gör ont. Hoppas att blåsorna lägger sig snart.

    Pappa nänmde att han hade pratat kort med mamma idag, han verkade glad.

    Hade bilen inlämnad för felsökning idag - byta "spjäll" i motorn = bara 8,000 kr, ha, ha som hittat :((((.

    Kramar i massor till er båda

    SvaraRadera
  3. Usch och fy. Tycker synd om dig. Var hemma och ta det lugnt tills du är frisk så att du mår bra när du ska åka till Sverige.
    Många kramar.

    /Marie

    SvaraRadera
  4. Stackars dig! Hoppas att du snart mår bättre! Vi har just kommit hem från en fantastisk cykelresa i Loiredalen med många upplevelser och härlig mat. Fast det var inga Kina-priser!Tänkte speciellt på dig och Kina då vi besökte ett Carrefour för lite inköp.
    Krya på dig och kram Bodil

    SvaraRadera
  5. Usch och fy!! Stackars dig Anna! Ja du ser faktiskt väldigt dålig ut om jag får säga så... Inte alls likt den pigga glada Anna jag känner!
    Hoppas verkligen medicinen hjälper så att du fort kommer på benen!!
    Sänder dig lite styrkekramar från ett vackert Oslo! Idag har jag varit på tur med barnen i skogen uppe vid en sjö. Där har vi varit inne i en fladdermusgrotta med ficklampor! På sommaren kan man gå in, men på vintern är den stängd för människor då fladdermössen sover där!
    EN fantastisk spännande och skön dag! Hoppas jag överförde lite frisk luft och kraft till dig nu!

    SvaraRadera
  6. ANNA!
    Vad jag lider med dig! Krya på dig!

    SvaraRadera