fredag 8 april 2011

Väckning kl. 7.20

Torsdagar har jag en "Ayi" som kommer till mitt hem. Hon är jätte-bra! Hon dammsuger, tvättar golv, damm-torkar alla ytor, gör rent i toaletten, diskar, tvättar, stryker....Jag vet, jag har det så bra!
Det var ju torsdag igår, så vi fick ställa väckarklocka : )

Vi tog en taxi, 12 rmb, till Ritan parken, Temple of the sun. Här byggdes ett altare år 1530, för att kejsaren skulle kunna offra till solen. Nu renoverar de just altar-området så vi kunde inte gå in där men parken har också en liten damm, fina trädgårdar och sköna promenadstråk. Här träffas kineser och spelar spel, dansar, gymnastiserar m.m





Vi promenerar runt och tar oss sedan ut i södra delen av parken. Vi går till Grandma´s. Här äter vi frukost, god omelett och kaffe smakade gott.

Taxi till Himmelska fridens torg, 3 km västerut.
In till förbjudna staden. Här hyrde vi var sitt guide-set. På svenska!!!! Det var en kinesiska som pratade men så roligt att få höra historia om de olika platserna inne i staden, på svenska.



Mittemot norra utgången av staden ligger Jingshan parken. Våra vader värkte och sa "nej" till fortsatt promenader, men vi orkade att ta oss uppför den 330 m trappan till toppen av kullen, där vi blev så glada åt att vi orka...för så vacker utsikt (Jag har varit här tidigare och visste det var värt sitt "slit" att komma hit).

Förbjudna staden i bakgrunden.

Taxi, ja endast  ca 1500 m men nu är vaderna möra hihihi till Nan LuoGu Xiang och Passby bar : )
Efter god lunch, dryck och ben-stretchning tog vi taxi hem för kaffe och fixa mitt internet, som igen pajat??

Efter kaffet och lagning av internet, taxi...till Olympiska parken. I love to walk there!
Karin, som var här under OS, och jag pratade och berättade flera av våra fantastiska minnen från augusti 2008. Vi upptäckte att de tagit ner OS facklan från taket av stadium. Den står nu vid sidan om med staket om sig, det verkar som om de bygger något runt omkring.




3 glada, nöjda, trötta i benen-systrar!
Nu är det fredag fm. Vi har tagit en sovmorgon. Vi tittar på min lista, som jag skrev innan mitt besök kom, och ser att vi gjort det mesta : )
Så vad göra idag? Tapanayaki middag i kväll....ev akrobatik i em, antikmarknaden?
Nu kaffe och frukost....

Ha en bra dag!
PS: Jag har en hemlighet för mina systrar.....som jag hoppas inte avslöjas innan morgondagens överraskning : )

Avslutar inlägget med ett vackert foto, tycker iallafall jag....kanske lite "suddigt".

5 kommentarer:

  1. Vad lika ni är! Underbart att bara titta på korten :)

    SvaraRadera
  2. Måste vara härligt att ha dina systrar på besök. Är såååå glad att du börjat blogga igen.
    Stor kram

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med en lovvecka - måste vara något nytt att vara ledig i april! Och så superhärligt att få besök av sina systrar. Ni är verkligen flitiga med att uppleva Beijing, och så tar ni en massa fina bilder.
    Kram Bodil

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt fina bilder!
    Tänk att Beijing kan vara så vackert!
    Förstår att ni hade en fullspäckad dag.
    Vad spännande det låter med en överraskning!
    Fortsätt att njuta av de dagarna ni har kvar i Beijing.
    Många kramar och hälsningar

    SvaraRadera
  5. Hej hej!
    Vilka underbara dagar du har med dina systrar och jag är så glad för att jag "får vara med"!!
    Längtar ännu mer när jag ser alla bilder! Idag är det 4 veckor kvar och nedräkningen har börjat! Visumansökan lämnades in igår! :-)
    Ha det fortsatt fint, hör av mig på mail..

    Stor kram

    SvaraRadera