måndag 11 april 2011

"Gula blomman"

Lördag eftermiddag blev vi hämtade av en bil vi hyrt. I bilen satt kollegan och vännen Mia och hennes dotter Alice. Vi åkte ca 2 h och 15 min till "Gula Blomman". Ett område vid kinesiska muren. Min fd kollega och vän Tove Möller Gunnarsson, en fantastisk duktig fotograf se: http://www.tovemg.se/  tog mig dit första gången våren 2006.
Muren i denna del har nu fått lite renovering och lite nya hostels men "Toves" hostel, ca 25 m från muren, finns kvar : )
Vi hyrde 2 rum, åt en 9 rätters måltid, drack öl och coca cola.....betalade 360 rmb !

"Yes, äntligen är jag på kinesiska muren"

Tre systrar

Godnatt....
Efter god middag, skratt, jonglering ; ) samtal.....sa vi godnatt, klockan 5 am ringde väckarklockan

Några minuters promenad upp till muren, några minuters promenad på muren....brant, brant....

Vi väntar på soluppgången

Lite små kyligt

Nedfärd mot kaffet...
Söndag:
Tillbaka till Beijing ca 10.15
Vila, packning för mina systrar, "svarta marknaden", Yashow och avslutningsvis en underbar god middag på Purple......
Måndag:
Väckarklockan ringer 6 am : (
Frukost och vi lämnar alla 4 lägenheten tillsammans. Karin och Kristina tar taxi till flygplatsen- ont i mitt hjärta- jobbigt...mamma och jag promenad 7 minuter till skolbussen.


Haft en underbar ledighet.
Tack mina kära systrar för att ni kom och besökte mig : )
Älskar er!

6 kommentarer:

  1. Förstår att du haft en helt underbar vecka med dina nära och kära.
    Härlig avslutning på Muren och Gula Blomman.
    Minns när vi var där för ett par år sedan....
    Ha en bra vecka!
    Många kramar och hälsa mamma Britta från oss båda.

    SvaraRadera
  2. Ja, tro det eller ej men jag är här i Beijing o ska jobba m Anna resten av terminen. Hur kul som helst för en pensionär som mig att fa detta erbjudand. Särskilt roligt var det att fa lö/sö tillsammans m Kristina o Karin innan deras hemresa.
    Lite ovant att jobba m denna aldersgrupp, 2 o 3-aringar, men jag hoppas pa en bra inskolning. Har ju Anna som boss.
    Kram fran en glad o tacksam pensionär/Britta

    SvaraRadera
  3. PS. Jag skriver pa Annas data som ni förstar/Britta

    SvaraRadera
  4. Hi

    My name is Sharon and I am Chinese girl living in Sweden. You have a very interesting blog and I would like to keep in touch with you but didnt find your contact information on the blog. Would you please contact me by email? sharon@mittensrike.se

    Best regards
    Sharon

    SvaraRadera
  5. Hej Anna!
    Vad kul att få se bilderna från muren och tack för pr :)

    Åh vad jag kan längta till just de här utflykterna som vi gjorde till muren; var och en minnesvärda och alltid lika kul! Härligt att familjens pensionat finns kvar än. Var maten lika god som förr?

    Vad lika ni systrar är! Vilken kul överraskning att er mamma kom sista helgen; det var bra planerat!

    Ha så kul med din mamma och hoppas vi kan ses i sommar i Malmö. Tycker nog vi borde få till en träff i år... eller hur? :)

    Kram/
    Tove

    SvaraRadera
  6. Tack goaste Anna och underbaraste mamma för överraskningen. Jag har inte riktigt fattat vad som hände ännu.

    Upplevelsen under hela vistelsen var fantastisk på flera sätt: Att få vara med dig Anna i din vardag, bo hemma hos dig, gå på "din" gata, äta på "din" 4-kronors, uppleva maten, smaken, lukten, alla människor, se alla dessa legendariska platser "Himmelska fridens torg", "Den förbjudna staden", "Confusios templet", Yashow, pärlaffären........och så höjdpunkten - MUREN i soluppgången efter övernattning på Gula blomman - mmmm minnen för livet. Tusen tack Anna

    SvaraRadera