lördag 23 april 2011

GLAD PÅSK

Skön lördag förmiddag med lång frukost och internet : )

Promenera till 4 krs för lunch, två rätter + dricka, tog tunnelbana till Yuanmingyuan Park, entreavgift, varsin dricka i parken, taxi hem ca 21 km....(tog 59 minuter, mkt trafik)
Här kommer en gissnings-tävling:
Hur många rmb har mamma och jag lagt ut för dessa ovanstående utgifter? sammanlagt alltså....

Jag har under mina år här i Beijing aldrig besökt Gamla sommarpalatset, Yuanmingyuan parken.
Palatset förstördes av franska och brittiska trupper 1860, resterna fick stå och förfalla och hovet koncentrerade sig på att restaurera Nya sommarpalatset.

"Inte mycket att åka dit för att se", "inte värt att åka dit" är kommentarer jag hört ang. palatset....
MEN jag kommer att återkomma dit, kanske redan om 2 veckor då mamma önska se när Pionerna har slagit ut...några av buskarna var redan utslagna men de har en trädgård med 9 olika färgers buskar. Detta vill vi båda se, hmmm främst kanske mamma hihihi
Jag kan absolut rekommendera att folk tar sig dit. Parken var lugn, vacker, fina gångstråk, härliga gröna pilträd...såg bl a svarta svanar

GLAPÅSK


Hoppas ni alla får en bra rolig påskafton!
Kram från Beijing

PS. Nu ska vi gå till Annie´s, en Italiensk restaurang som öppnats i Bellas fd lokaler

3 kommentarer:

  1. Har Bella´s stängt?? Men Anniés är ju bra det också!!
    Jag har heller aldrig varit vid gamla sommarpalatset.. Kanske kan bli det om två veckor även för mig då.. ;-) Längtar såå efter all god mat, 4kronors, brown door, purpel haze...

    Gissningstävlingen... Hmmm, inträdet i parken är det som ställer till det.. Antingen är det väl bara typ 5kr eller typ 50...
    Så jag gissar på... 80rmb!

    Själv ska jag precis duscha efter att ha legat i solstolen en stund! Ikväll blir det middag hos Klas (bror) och Robert med vänner!
    Ha en riktigt god fortsättning på påsken!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte också att parken runt Gamla Sommarpalatset är fin! klart värt ett besök!
    Hoppas ni hade en mysig påskafton! Tänkte extra på dig och Iris, vi har ju ätit några påskmiddagar tillsammans i Beijing.
    Många påskhälsningar till dig och mamma Britta från Bosse och mig.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. En försenad GLAD PÅSK-hälsning från Dalsland.

    SvaraRadera