måndag 6 juni 2011

Sweden Day och A Chinese Farewell Party!

Taxi till Tsinghua universitet. Där möter vi upp skolbuss med några skolelever och lärare från svenska skolan + rektorn.
Några skolor i sverige har haft sedan 2002? samarbete med kinesiska universitet....hmm kan inte hela historien men idag var det "Bring sweden to China", Sweden Day.
SSB sjöng "Idas sommarvisa" och "Vi går på svenska skolan vi". (Text som min vän och fd kollega Karolina skrivit). Därefter dansade vi runt en liten midsommarstång.

Små grodorna

Glada studenter som kunde lite svenska : )
Lunchen åt mamma och jag på restaurangen granne med 4 krs. De serverar goda dumplings....En promenad till skräddaren, som inte var klar med våra beställningar, tyg från tygmarknaden : (
Hem och vila. Ja, jag sov en timma, skönt. Mamma hostar......

Elisabeth Kind, en vän och kollega som arbetar som native english lärare, på SSB. Hon och hennes familj ska flytta från Beijing och hade bjudit in mig och mamma på deras "A Chinese farewell Party".
Detta började kl. 5 pm på Lu Song Yuan Hotel, Hutong nära Passby bar...(Ditte och Bosse, ni vet- ni har tagit mig hit och vi tagit en kall dryck i deras courtyard- och visst åt vi mat där vid ett annat besök? )


Fantastiska musiker från Ürümqi, Jam-kallar de sig.

Elisabeth pratade om "att inte tappa ansiktet", innan denna artist underhöll oss.
Ett fantastiskt trevligt party. God buffe´mat, olika sorters drycker, underhållning, intressanta människor....
Har inte träffa Elisabeths man tidigare. En historia hon berättade om honom....att han för nära 30 år sedan, liftade från Beijing till Lasa, Tibet....snacka om äventyrlig människa.
Elisabeth kan minst 5 språk, vad jag vet....men frågan är hur många hennes man kan. När vi tackade för kalaset så började han prata norska med oss.....de är från Schweiz.

Nu har klockan passerat 23. Mamma ligger/sitter i soffan och sover. Usch, hon har en tråkig hosta, hoppas den blir bättre snart.
Jag har på aircon. Här är varmt, över 30 +.


Klicka för mer information om detta ordspråk! Schweizare blir lätt urförbannade, sägs det.
                
                     lite småkuligt så här när klockan närmar sig midnatt

I morgon är det Sveriges Nationaldag!
Hur ska ni fira detta?

2 kommentarer:

  1. Vilken händelserik dag! Och, vad roligt att Elisabeth + man hade sitt farewellparty på Lu Song Yuan Hotel. Därifrån har vi också många fina minnen. Och visst har vi varit där med dig! Vila dig nu i form och hoppas att Britta snart blir av med hostan.
    Många kramar och hälsningar från oss båda till er.

    SvaraRadera
  2. Jag sitter här på självaste nationaldagsmorgonen med flätor i håret och dalahästar i öronen, läser din blogg och nynnar till nationalsången. Vi arbetar här i Moskva idag och ska fira med att sjunga nationalsång, äta tårta och leka en lek som Christian har hittat på. Ikväll ska vi ha hit hem en rysk konstnär som vi ska laga falukorv med och Christian ska läsa in dikter av Lukas Modysson. Jag vet, låter som om jag hittar på men allt är sant (förutom att jag nynnar på nationalsången framför datorn). En massa kramar till dig och mamma. Snart ses vi! /Karolina

    SvaraRadera