måndag 3 oktober 2011

T A I W A N : )

Så skönt med semester!

Landade lördag kväll i Taipei. Tog buss till snabbtåg-stationen. Där tog jag snabbtåget till Kaohsiung, Taiwans andra största stad. Staden ligger sydväst på ön.
Några minuter innan midnatt är jag framme och där möts jag av Mikael och 2 små goa barn. Det är barnen som bor där Mikael är inneboende.
Vi åker hem till deras "radhus". Ett smalt hus med 5 vån....jag bor på 4:e vån med eget rum och toalett : )
Söndag var Mikael ledig och vi "turistade" via hans vespa och tunnelbana. En otrolig fin och ren tunnelbana.

I dag har jag turistat själv. Promenera i gamla kvarter, tog tunnelbana till havet och färja till en ö. På ön var målet att ta mig upp till fyren...

Ser ni fyren?
Färjan tog 5-7 minuter och kostade ca 3 kr. Det är varmt här och fuktigt......jag promenera runt och riktade mig mot fyren.....en härlig promenad i uppförsbacke....synd bara att det är måndag i dag. På måndagar är det stängt. Fick dock se den fina utsikten över staden.



Efter en god lunch bestående av musslor, krabba och grönsaker ca 70 kr, tog jag mig tillbaka till fastlandet.
Gick till en strand och tänkte bada men det var för starka vindar/vågor för bad, sa badvakten. Jag doppade så klart fötterna sedan la jag mig och vila på en solstol.

Fisk dränkt av is 
Surfare längst ut vid klippan

Jag njuter
Efter några timmar promenerande i staden och avslutningsvis i toppmodernt shopping mall, träffa jag Mikael på Starbucks.
Vi åt kinesiskt till middag och nu slappar vi i varsin soffa.
Jag har bränt mig. Hade tunn skjorta på mig, halvvägs ner till handen....det syns nu : )
Även i ansiktet, trots att jag gick i skugga så mycket jag kunde....

5 kommentarer:

  1. Oh, Anna! Vad härligt! Jättefina bilder! Jag blir riktigt avundsjuk på dig!
    Men jag unnar dig verkligen att njuta och ha det allra bäst.
    Många kramar från oss båda.

    SvaraRadera
  2. Härligt Anna! Så roligt att se och uppleva nytt =)
    Fortsätt att njuta av din semester!
    Stor kram o hälsa micke

    SvaraRadera
  3. Underbart det ser ut! Jag önskar dig den allra
    bästa semestern. Kram/Iris

    SvaraRadera
  4. Vad skönt du verkar ha det. Och se.....klar och frisk luft. Det är du ju inte bortskämd med, hi, hi. Är det Mikael som vi sprang på i sportaffären i Gbg i somras?
    Ha det riktigt skönt, vi är INTE ett dugg avundsjuka.

    Tusen kramar / Kristina och Simon (som är hemma idag från skolan = förkylning)

    SvaraRadera
  5. Hej Anna!
    Det ar forsta gangen jag skriver en kommentar men man far borja nagon gang. Varfor inte med en halsning till dig? Tank att vara turist sjalv och nagon annan ta emot dig.? DEt man ger far man tillbaka, ser du. Hoppas du far det riktigt bra resten av dagarna. Vi hinner sallan skriva och det tar alltid sa tid,sa du vet varfor vi inte skriver mer. Och ,och (- idag far jag borja med - 0ch) och en gang till:1000 tack for din gastvanlighet. Vi har matt som kungar hemma hos dig.kram Daniella och Bogdan

    SvaraRadera