torsdag 6 oktober 2011

Beitou Hot Spring...

Frukost ingår i boendet, den åt jag tillsammans med en Japan som läser kinesiska här och vill starta företag "finns så mycket möjligheter". Därefter åkte jag till stationen Xinbeitou.
Förresten frukosten var en pannkaka, rullad med ägg och lök inuti, så gott + färsk vattenmelon och ananas + kaffe + fruktjuice : )

I Xinbeitou promenerar jag på smala gator i uppförsbacke. Ingen aning vart jag ska. Ser flera skyltar med namn på olika hotel. Går förbi en officiell badplats/hot spring men de ska strax stänga för lunch 2 h så jag går vidare. Kommer fram till ett finare hotel, Spring City Resort.
De har ett paket för gäster, ät lunch + varma källor för 700 twd ca 170 kr.
Lunchen bestod av kyckling-soppa, 1 dl fried rice, grönsaker som smaka ammoniak, honung-soppa, en klyfta söt potatis....ja, lite smått och inte så gott....
Tyvärr är det en massa mörka moln på himmelen, men säkert 24-26+C....
...men så skönt med varma källor. Resorten har 9 olika bassänger. Alla med olika mål, typ sänka blodtrycket, slappna av muskler, av med stressen.... ja, det stod saker vid varje bassäng, vid en bassäng skulle man känna att vattnet gav en kramar och pussar ???

Här ser ni 2 av poolerna.
 Jag var där i nästan 3 timmar, känns bra i kroppen.
Vid promenaden tillbaka mot MRT gick jag in på Beitou Thermal Valley 地热谷.


De varna att inte gå nära vattnet....
På hemvägen åkte jag till Taipei Zoo. Har hört att där är bästa platsen att ta foto på Taipei 101, från avstånd....tyvärr var det mörkt ute och regn i luften när jag kom fram så jag skjuter fram fotande tills i morgon.
Kvällsmaten
Måste säga att jag älskar maten på 4 krs. Har så klart ätit god mat här i Taiwan men inget går upp mot 4 krs : )

Som fd fotbollsspelare vill jag avsluta med en tanke till klicka här
Jag minns hans tid i början av 2000-talet i Umeå IK.....

2 kommentarer:

  1. Åh, vad härligt m varma källor! Något för pappa att inspireras av. Njut så länge det varar Anna!
    (verkar som jag kan kommentera nu via anonymprofilen).
    Kram/mamma

    SvaraRadera
  2. Låter skönt för både kropp och själ med varna källor. Kanske kan vi hitta något liknande i Beijings omgivningar?
    Det har varit jätteroligt att via bloggen fått följa med dig på resan till Taiwan
    Njut av sista dagen i Taipei.
    Många kramar från oss båda.

    SvaraRadera