måndag 12 september 2011

Månfestival!

Månfestivalen eller som den vanligtvis kallas på kinesiska, midhöstfestivalen, räknas ofta som Kinas näst viktigaste traditionella högtid efter vårfestivalen, det kinesiska nyåret.
I dag är jag, pga månfestivalen ledig från mitt arbete, helt ok : )

Tyvärr är luften kass, så inte hade jag lust att gå ut idag. Emma, Marjo och jag tog dock tunnelbanan till Wangfujing, oj,oj,oj där var det en MASSA människor.....Jag har hört att Wangfujing är topp 1, när det gäller vart turister i Beijing besöker. Alltså flest turister besöker denna gata. (Kanske pga att det är gratis, stora hus och neon/reklam skyltar).

Utanför en skoaffär
Igår träffade jag mina nya kollegor från landet hihihi de bor i skolans område, därför säger vi att de bor på landet....De tog lokalbussen in till staden och vi promenerade först runt i Hutongerna nära mig.

Goa glada kockar som förbereder grillspetten


Vi tog tunnelbanan till Qianmen. Detta område gillar jag att promenera i men även igår var det mycket människor i rörelse pga månfestivalen/ledigheten.

"Månfestival, eller Midhöstfestivalen, firas den femtonde dagen i den åttonde månaden, enligt den kinesiska kalendern. På denna dag, som lär ha den största och klaraste månen på året, hyllar man "Thai - im niu niu", mångudinnan.
Legenden om månfestivalen berättar att "Hou Yih", en mycket skicklig arkitekt, bygger ett palats av jade för gudinnan av västra himlen. Som belöning får han ett piller med elixir av odödlighet, och han varnas för att ta pillret innan han uppfyllt ett särskilt krav, nämligen att fasta och be under tolv månader. Han gömmer pillret någonstans i huset och börjar att förbereda sig för fasta och bön. Olyckligtvis blir han plötsligt kallad till ett akut uppdrag. Under hans frånvaro dras hans vackra och nyfikna fru "Chang E" till pillret av dess härliga doft. Hon kan inte motstå viljan att svälja pillret. Som straff blir hon förvisad till månen, och enligt traditionen, reflekteras hennes skönhet starkast från månen på månfestivaldagen.
Högtiden är en allmän helgdag som hela familjen firar tillsammans. Enligt traditionen räknas denna dag som en kvinnodag då oumbärligheten av kvinnornas roll i livet betonas och man framhäver "Yin" som en symbol för kvinnor. I varje familj dukar man upp ett särskilt bord mot månen med tallrikar fyllda av ris, vin, runda frukter (runda som fullmånen) såsom äpplen, apelsiner, persikor och granatäpplen, och naturligtvis månkaka som är en rund kaka bakad på röda bönor, äggula och frukter.
Lejondansen är också mycket populär och dansas denna dag mest av barnen. Folk brukar tåga till bergen med färgglada lyktor i händerna för att se när månen går upp.
Festivalen firas även i Hongkong, Korea, Taiwan och Vietnam."
Tagit från http://www.immi.se/world/beik/kina.htm

I morgon åker mina inneboende vidare mot nya äventyr....







3 kommentarer:

  1. Härlig läsning!
    Skönt med lite ledighet för er!
    Mysigt både med hutonger och Qianmen.
    Ska nu ge mig ut på jakt efter en ny musikmaskin. Den gamla har tagit slut....
    Kramar från oss båda

    SvaraRadera
  2. Skönt med en ledig dag och att titta på månen. Här såg vi den också genom tunna slöjmoln. Fantastiskt rolgt att följa med i ditt Kinaliv igen.Vi är otroligt imponerade av dina gästers bravader. Våra cykelresor ter sig som små söndagsutflykter i jämförelse!!
    Kram Bodil

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga bilder! Underbart att följa dig. Kram/Iris

    SvaraRadera