lördag 3 september 2011

Gula Blomman

Efter arbetet igår, fredag, hämtade en chaufför oss vid skolan. Tre nya kollegor, en dotter till en av dem och jag såg fram mot en utflykt.
Vi åkte ca 1 h 15 min till:
 黄花长城 Huang hua chang cheng, gula blomman kinesiska muren. 
Här var jag senast i April månad...tror det var 6:e ggn jag besöker denna plats. Vi lämnar våra väskor och promenerar över dammen till The Great Wall.
Det är varmt! Vi svettas! Ett brudpar möter oss i första tornet vi kommer i....de ville inte hamna i våra kameror. (Kanske de inte skulle gifta sig utan arbetade?)


Glada svenskar



Efter någon timma på muren, då solen börjat gå ner, gick vi tillbaka till Teng Long Hotel. Vi beställde flera maträtter, drack öl och skrattade en massa. Ser fram emot ett läsår med mina nya kollegor. Dock arbetar vi egentligen inte så mycket tillsammans då de arbetar med eleverna i skolan och jag arbetar med barnen på förskolan.
När klockan passerat 22-23? började ögonen slockna....vi sa godnatt. Marjo och jag gick till vår stuga/rum. En bädd, lika hård som att ligga på muren : )
Somna faktiskt direkt...klockan ringde 5 am. På med långbyxor och ut i mörkret. Det ljusnar väldigt snabbt så ficklampan behövdes inte de 10 minuters promenad till muren. 
Brant, mycket brant.....frisk klar morgon som strax fick lite för mycket moln. Soluppgång 05.42....





Efter att suttit och njutit av tillvaron i ca 2 timmar gick vi tillbaka ner till vårt hotel. Vår chaufför hade kommit. Vi betalde vår räkning, två stugor/rum, mat och dryck 381 rmb.


Att resa utanför Beijing är spännande, tycker jag. Man passerar många byar. Ser människor och djur röra sig runt vägen...



Klicka för mer information om detta ordspråk! Det finns inga främmande länder. Det är bara resenären som är främmande.
Robert Louis Stevenson (1850-1894)















7 kommentarer:

  1. Anna!
    Oh, vad jag hade velat vara med på Gula Blomman!
    Men jag lever på minnena. Känns så skönt att vi har varit där och med dig bl.a. Får ta fram mina foton.
    Kramar från både Bosse och mig.

    SvaraRadera
  2. "Gula Blomman" tycks vara en mycket fin sektion av muren, och jag är ledsen att säga att jag aldrig varit där.
    Hoppas dock att jag snart får anledning att komma tillbaka till Beijing, och då är det inte otroligt att jag åker dit.

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Åh vad jag gärna hade velat vara med!!!!Dock tacksam att få ha upplevt Gula blomman o muren tillsammans m systrarna Gustafsson!! Fast "sängen " var hemsk!!Och muren väldigt brant här.I april blommade körsbärsträden. Hur såg dom ut nu? Inga bär antar jag.
    Jättefina kort Anna!
    Kram från mamma Britta

    SvaraRadera
  4. Goa systra min,
    Jag känner igen marken du ligger på - den sträckan är braaaaaaaant.
    Vilken fantastiskt soluppgång du fick, jag är sotis. Fast min upplevelse från murer var också fantastisk även om vår sol kom upp bakom molnen, hi, hi.

    Ps blir sängen mjukare efter varje gång du är där eller? DS

    Tusen kramar

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt nu ångrar vi oss så att vi inte åkte ditt, helt otroligt bilder!

    Kramar /M&M

    SvaraRadera
  6. Hej Anna! Åh vad mysigt att ni varit till muren igen! Skrattar åt alla minnen som kommer upp från våra murenturer tillsammans; det blev ju en del!

    Johan åker till Beijing 12 oktober, stannar i 4 dagar. Maila mig ditt mobilnummer så kan han ringa ifall han får tid över för att gå ut och äta. Om du vill såklart :)

    Kraaam//Tove

    SvaraRadera