tisdag 7 februari 2012

Lantern festival!


"Lyktfestivalen firas 15 dagar efter det kinesiska nyåret. Det är den första dagen man kan se en fullmåne på det nya kinesiska året. 
På dagen firar man med lejondans och drakdans och på kvällen förbrukas det sista av nyårsfyrverkeriet.

En speciell måltid för den här dagen är små degknyten som kallas yuanxiao och tillagas av ett klibbigt rismjöl och har en söt eller salt fyllning."


Oj, ja igår var det denna dag och vilken kväll och natt.....det var ingen tyst sekund. Det small och sköts raketer i ett...
Kinesisk kollega berättade dock att det i år är 900 kg mindre skräp/rester från raketerna än förra året.




Nu väntar en ny arbetsdag...
Ha en bra vecka!

5 kommentarer:

  1. Herregud 900 kg mindre skräp då undrar man hur mycket allt som allt väger.

    Kul att se dig tillbaka här!

    Hoppas allt är bra och att sandloppsbetten gett, personligen syntes mina fler månader efteråt.

    Om du skulle varit hemma nu hade jag tagit med dig på Martins premiärmatch han har börjat spela med the big guys igen men oj vad det tar tid men han platsar faktiskt vilket glädjer mig och han har mitt fulla stöd!

    Kram /Monika

    SvaraRadera
  2. Elisabeth i Åhus7 februari 2012 kl. 19:21

    Jag hoppas att allt skräp snart är borta och att du nu kan sova gott om nätterna!
    Åhuskramizar från
    Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Tänk att det redan var ett år sedan du och jag stod och beskådade spektaklet när vi träffades utanför ditt hus när du kom hem från jobbet och jag åkt med en tidigare buss.
    I Sverige är det nu böter på nedskräpning, det gäller även rester från raketer och smällare. Tänk vad många böteslappar det skulle behövas i Kina under dessa två veckor :)

    Ha det gott
    Kram /Marie

    SvaraRadera
  4. Nu har du o göra innan vi kommer Anna! Att städa allt skräp menar jag...antar att det gör dom snabba kineserna själva!
    Hoppas du får en bra vecka. Själv jobbar jag 2 dgr på Häggvall. Jättekul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns hur det var! Men skönt med lite mindre skräp i år!
      Ha en bra vecka!
      Kramar!

      Radera