söndag 6 november 2011

Qin Great Wall!

I går åkte jag, tillsammans med Ditte, Sussie och Nattis på utflykt med
http://www.chinaculturecenter.org/

Klockan 8.10 lämnade vi hemmet och gick ut....skit, det regnar : (
Tur, vi fick taxi direkt och åkte de 2,5 km till deras kontor, nära Lufthansa. Där betala vi 300 rmb/person, då ingick bussen, engelsk talande guide, snacks och vatten.
8 personer blev vi. Vi åkte norrut, förbi Badaling några mil, in i Hebei provinsen.

Jag provar att lyfta ett "paket" med pinnar/bränsle-tungt!
En himla tur att regnet slutat och ju längre dagen gick ju finare väder fick vi. Blå himmel när vi åkte hem.
Jag vill skriva att under promenaden upp till muren fick ja denna tanke: "varför i hela världen utsätter jag min tunga kropp för denna smärta, varför gå upp en gång till på muren".

På väg upp mot muren, byn där vi starta nere i botten av dalen.
Vi starta i Chen jia pu, en liten by där det nästan bara bor äldre människor kvar, berätta guiden.


Så äntligen är man uppe på muren och minns varför man utsätter sin kropp för detta. Så maffigt, imponerande detta bygge är.

Nattis och jag, visst ser vi pigga ut : )








Här var det brant!

En härlig, jobbig, rolig, dag...tyvärr glömde jag fråga guiden hur många km vi gick. Ska skicka frågan till företaget.... Vi åt medtagen lunch efter ca 2 h promenad på muren och hade ca 1 h att gå vidare på muren och sedan ner till byn.



Tyvärr hade löven på träden redan ramlat av. Då löven i Beijing har fantastisk fina färger just nu hade jag hoppats att få vackra bilder.
Allt var dock brunt/grått : (
Vi skulle åkt hit tidigare i höst.


Mannen rensar kolen och lägger i stora säckar

"En go gubbe"
Nu är det söndag då jag skriver detta. Jag är tacksam att mitt vänstra knä känns ok, glad att mina vader känns bra och ska nu ut och ta en promenad.

Kram

PS. Den högsta punkten vi var på låg på 1100 m.ö.h

6 kommentarer:

  1. Tack för en jättehärlig och motionsrik dag! Detta gör vi väl snart om, nu när vi är i så god form, eller?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken upplevelse du har varit med om! Igen! Vilket motionspass du fick!
    Jättefina bilder trots att färgerna hade tagit slut i naturen. Du kan väl fota några från beijing istället?
    Idag en lite kallare höstdag i K-viken med morgondimma. Solen försöker komma genom molnen men lyckas inte helt. Snart finns inga löv kvar på träden.
    Kram/mamma

    SvaraRadera
  3. Men så fantastiskt vackert, vilken upplevelse att få gå på muren!

    Ha det underbart / kusin Magnus

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig dag ni haft det! Skulle gärna varit med er =) Stor kram

    SvaraRadera
  5. Kan nästan känna hur jag går där bredvid dig i den branta backen, huga.....
    Härliga bilder Anna, även om dom är gråa/bruna. Korten på gubbarna är fantastiska, helt underbara.

    Tusen kramar / Kristina o barnen

    SvaraRadera
  6. Det ser mycket trevligt ut. De orörda delarna är så mycket mer exotiska än de renoverade.

    PS.
    Något får mig att tro att denna bloggeska bor nära dig. ;-)
    Se:
    http://emmaludvigsson.typepad.com/blog/2011/09/underbar-dag-3.html

    Mvh

    SvaraRadera